Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 28 september 2021

Högrevsgryta med dragon och senap

Ett recept från recept.se. Blev verkligen supergott! Äntligen en god gryta där köttet blir riktigt mört! Kul med alternativ till kalops som annars är min favorit.
(271 kcal) 4 portioner – 700 g nötkött, gärna högrev – 100 g rotselleri – 2 morötter – 1 gul lök – 1 röd lök – 2 vitlöksklyftor – smör till stekning – 1 tsk torkad dragon – salt, svartpeppar – 2 msk senap – 2 msk kalvfond – 5 dl vatten – ½ dl grädde – 1 dl syltlök – 1 dl hackad cornichongurka – 2 msk hackad färsk dragon Skär köttet i grytbitar. Skala och skär rotselleri, morötter och lök i mindre bitar. Finhacka vitlöken. 2. Bryn kött, selleri, lök och vitlök runt om i smör i omgångar och lägg i en gryta. Strö på dragon, salt och peppar. Blanda ner senap, fond och vatten. Späd med mer vatten vid behov. 3. Koka upp och sjud grytan under lock i ca 1,5 timme. 4. Blanda ner grädden och koka i 5 min. Tillsätt morötter, syltlök och cornichonsgurka. Puttra i 5 min och strö på dragon. Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar