Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 14 juli 2021

Pasta med örtig bolognese och riven parmesan

Ett recept från Linas matkasse. Helt okej vardagsmat.
4 portioner Örtig bolognese: 300 g morötter 1 st gul lök olivolja 500 g nötfärs 1/2 tsk salt 1 frp krossade tomater 1 dl vatten 1 tärning kycklingbuljong 2 msk tomatpuré 1 tsk socker 1 tsk torkad salvia 1 msk torkad oregano 1 mskvitvinsvinäger svartpeppar Till servering: 400 g linguine 1 frp oregano 50 g riven parmesan Skala och grovriv morötter. Tärna gul lök. Koka linguine enligt anvisning på förpackningen. Örtig bolognese: Hetta upp lite olivolja i en stekgryta. Stek nötfärs på hög värme ca 3 min. Tillsätt morötter, lök och salt. Stek ytterligare ca 3 min. Sänk till medelvärme. Rör ner krossade tomater, vatten, smulad kycklingbuljong, tomatpuré, socker, torkad salvia, torkad oregano och vitvinsvinäger. Sjud ca 10 min. Smaka av med lite salt och nymald svartpeppar. Grovhacka oregano. Servera örtig bolognese med nykokt linguine. Toppa med oregano och riven parmesan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar