Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 12 november 2013

Kardemummatryffel

Fick äran att stå för allt julbak till jobbets julbord! Blev att jag tog med mig min bok Julgodis För små och stora sockerbagare av Johanna Westman. Först ut blev dom här smarriga kardemummatryfflarna...så himla goda! tar tid att göra, och är ganska så kladdigt och omständigt..men lätt värt tiden!
 
 
 
 
ca 40 st
 
300 g mjölkchoklad
25 g smör
½ dl vispgrädde
2 msk flytande honung
½ msk finstött kardemumma
½ vaniljstång (eller ca 1 tsk vaniljsocker)
150 g mörk choklad till dopping
kakaopulver eller råsocker att rulla i
 
Finhacka chokladen. Dela smöret i mindre bitar och lägg smör och choklad i en bunke. Häll grädde och honung i en liten tjockbottnad kastrull. Lägg i kardemumman. Skär upp vaniljstången på längden och lägg i den. Koka upp grädden. Ta ur vaniljstången och häll grädden över chokladen och rör ihop till en slät smet. Lägg på plastfolie och låt den svalna i rumsvärme tills den stelnat. Gör klickar med en sked eller använd en sprits och spritsa ut lagom stora klickar på en tallrik. Ställ i kylen att stelna. Ta ut chokladklickarna. Täck händerna med kakao och rulla klickarna till runda kulor. Låt dem stå i rumstemperatur i ca en timme för att torka. Smält chokladen till doppningen i vattenbad eller låg värme i mikro. Låt den svalna lite. Doppa kulorna i den smälta chokladen, använd gärna en gaffel till hjälp. Låt överflödig choklad rinna av innan du lägger upp kulorna på en tallrik. Låt dem stelna lite innan du rullar i kakao eller råsocker. Förvara svalt eller i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar