Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 12 november 2013

Amerikansk chokladfudge

Ett recept ur Julgodis För små och stora sockerbagare av Johanna Westman. Vääääldigt smarrigt! Jag tog valnötter, men egentligen är det mycket godare med pecannötter..synd att det är så mycket dyrare bara. Det står i receptet att det ska bli cirka 60 bitar..det förstår jag inte riktigt..då blir det verkligen mini bitar..ni ser ju på bilden hur jag gjorde, lagom munsbitar ungefär..
 
 
Ca 60 st.
 
2½ dl pecannötter eller valnötter
1 msk smör
1 nypa salt
1 burk kondenserad mjölk (ca 395 g)
200 g ljus choklad
300 g mörk choklad
1½ tsk vaniljsocker
 
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20x20 centimeter, med bakplåtspapper. (en avlång bakform för limpor går också bra) Hacka nötterna och sprid ut dem glest på en plåt. Rosta dem i ca 10 minuter - passa dem noga så de inte bränns. Lägg smör och salt i en skål och häll de varma nötterna i skålen. Rör om tills allt smör har smält. Ställ åt sidan. Hacka all chokladen fint och lägg i en bunke tillsammans med kondenserad mjölk. Smält choklad och kondenserade mjölken över vattenbad eller på låg värme i mikro. Rör om ordentligt. Blanda ner nötter och vanilj i chokladen och häll upp den i formen. Släta till på ytan med baksidan av en sked. Låt svalna och sätt in i kylskåpet i minst en timme. Ta ut fudgen ur formen och skär den i fyrkanter.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar