Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 17 september 2013

Råsunda special

Ett recept ur Anna Bergenströms bok Nya Annas Mat. Måste nog säga att det är det godaste brödet av alla sorterna som jag har testat baka hittills!

50 g jäst (1 pkt)
2 tsk salt
1 msk honung
6 dl ljummet vatten
2 dl grahamsmjöl
1,1-1,2 liter vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Häll i salt och klicka ner honung. Rör ut jästen med saltet och honungen och lite av det ljumma vattnet. Häll på resten av vattnet, lägg i grahamsmjöl och rör om. Häll i vetemjölet, men bara hälften till att börja med. Fyll sedan på med resten, men spara några deciliter tills degen ska bakas ut. Låt den ganska lösa degen jäsa med en handduk över bunken i 1-2 timmar. Smörj en bakplåt. Ta några tag med en trägaffel i den jästa degen, häll i lite mer mjöl ( det sparade vetemjölet) och arbeta degen lätt. Tippa ut den på väl mjölat bakbord, ha rejält med mjöl på händerna också. Det går lätt att "knåda" den här degen om man liksom viker den hit och dit med lite mjöl på bakbord och händer. Rulla sedan ut degen till en så prydlig rulle som möjligt (mina blir aldrig prydliga) och klappa in brödet med lite mjöl. Flytta över brödet på bakplåten, skåra det på 3-4 ställen (skär lite på snedden) med vass kniv. Jäs ca 20 minuter. Värm under tiden ugnen till 250 grader. Grädda brödet mitt i ugnen i 15 minuter. Sänk sedan värmen till 200 grader och grädda brödet i ytterligare 25-35 minuter. Ser brödet väl mörkt ut så täck över det med aluminiumfolie sista kvarten. Låt brödet svalna utan bakduk. Då behåller det den trevliga knapriga brödskorpan, som är en av finesserna här.

4 kommentarer:

  1. Ohh det brödet ser fantastiskt ut, med hjälp av receptet kan jag också föreställa mig smaken, mmhm mhmm!!

    Alex som samlar Restaurangmenyer

    SvaraRadera
  2. tack Alexander :) kan inte annat säga än att det var supergott!! :)

    SvaraRadera
  3. Jättegott! Bytte graham mot rågsikt, lade till anis och fänkål ( el brödkryddor) . Penslade m ägg och sedan sesamfrön.

    SvaraRadera
  4. fantastiskt!! Tack för en bra inspiration, det blir nu lite brödbak imorgon, bra att passa på att använda den röda dagen imorgon till något gott som gör hela familjen glad! Alex på Allamenyer.se

    SvaraRadera