Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 23 september 2013

Chokladkaffetårta med fudgeglasyr

Ett recept ur Mia Öhrns bok Fler Kladdkakor. Bjöd klassen på denna kakan, blev väldigt uppskattat. Men jag tycker att den va lite trist om jag ska vara ärlig...



Kaka:
125 g smör
2½ dl vetemjöl
3/4 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4 ägg
2½ dl strösocker
1 dl starkt avsvalnat kaffe
ev. extra kaffe att fukta bottnarna med

Fudgeglasyr:
200 g mörk choklad
50 g smör
½ dl ljus sirap
1½ dl vispgrädde
ev. kaffebönor i choklad till dekor

Smörj en rund form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Smält smöret. Mät upp och blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver. Vispa ägg och socker fluffigt med elvisp. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten tillsammans med smör och kaffe. Vispa försiktigt ihop till en slät smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 40 minuter. Låt svalna och lossa sedan kakan ur formen. Hacka chokladen till glasyren grovt. Mät upp smör, sirap och vispgrädde i en liten kastrull och koka upp. Dra kastrullen från plattan och rör snabbt ner den hackade chokladen. Rör tills chokladen smält och låt glasyren svalna. Dela kakan på mitten och bred hälften av glasyren över den ena bottnen när glasyren börjar tjockna (det tar ca 30 min), lägg på nästa botten och bred resten av glasyren över kakans topp. Dekorera gärna med kaffebönor i choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar