Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 14 oktober 2012

Saras Sjömansgryta med färs

Måste erkänna att jag trodde att denna rätten skulle vara lite tråkig när jag läste receptet. Men så fel jag hade! Trots att det är väldigt få ingredienser var det ändå väldigt gott! Tycker verkligen att du ska testa detta receptet. Det var väldigt lätt att göra, och vanliga ingredienser som man (i alla fall jag) ändå alltid har hemma.

Dock bytte jag ut lättölen mot starköl! Hade bara starköl hemma, men det spelar ingen roll, för alkoholen kokar ändå bort, det är ju smaken man vill åt.

ca 4 port.

700 g potatis
2 morötter
2 gula lökar
2 tsk smör
400 g nötfärs
2 msk tomatpuré
1 msk timjan
2 dl lättöl
4 dl köttbuljong
1 dl riven ost

Skala och skiva potatis och morötter. Skala och skiva löken tunt. Stek löken mjuk utan att den tar färg i ½ tsk smör. Bryn färsen smulig i resterande smör och blanda ner tomatpuré och timjan. Krydda med salt och peppar. Varva potatis, morot, lök och färs i en ugnsform, börja och avsluta med potatis. Blanda samman öl och buljong, häll det över formen och tillaga i ugn i 200 grader i ca 45 minuter. Strö över osten mot slutet. Servera med sallad.


2 kommentarer:

  1. tråkig att du tyckte det. jag tyckte den var god! men smaken är som baken...

    SvaraRadera