Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 19 oktober 2012

Sannas kladdiga äppelpaj

Blev bjuden på denna underbart goda äppelpajen hos min kompis för ett tag sedan. Annorlunda, saftig och verkligen supersmarrig! Och det är inga konstigheter med att göra den, bara vanliga ingredienser. Se nu till att testa denna nästa gång du ska göra äppelpaj och släng bort gamla tråkiga recept som påminner om sockerkaka med äpplen, eller smulpaj med äpplen, för denna är mycket godare! :)


125g smör
3 äpplen - skalade och skivade ca 5mm
1 3/4 dl mjöl
½tsk bakpulver
½tsk salt
2 hela ägg + 1 äggula
1 tsk vaniljsocker
3dl socker
½ tsk rivet citronskal

Smöra en rundform,gärna en springform. Smält smöret i en stekpanna. Spara 6 msk av det smälta smöret i en kopp. Lägg i äppelskivorna och stek på svag värme tills de är mjuka. Vispa samman äggen och gulan, Tillsätt det smälta smöret, socker, vaniljsocker och citronskalet.
Rör ner resterande ingredienser samt äppelskivorna. Häll ut i formen och grädda i ca 30-35 min i 200 grader. Låt svalna. Garnera med florsocker. Servera med vaniljglass  eller vaniljsås.

4 kommentarer:

  1. Helen från klassen19 oktober 2012 kl. 09:01

    Jag och Tim som sa att vi ska baka paj i helgen, blir lätt den här :D

    SvaraRadera
  2. Helen från klassen22 oktober 2012 kl. 14:36

    Den blev jättegod! Rekommenderas :)

    SvaraRadera
  3. vad glad jag blir att du gillade den! :) den är annorlunda och supersmarrig!

    SvaraRadera