Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 17 oktober 2012

Bröllops persiljesoppa

En vän till mig gifte sig för ett par veckor sen, och då bjöd hon bland annat på persiljesoppa under middagen. Det var första gången för mig som jag åt det och gud så gott det var! Alla vid mitt bord var helt saliga och bokstavligen skrapade ur all soppa ur sina skålar.
Jag försökte minnas smakerna och improvisera ihop en så lik variant som möjligt, och jag tycker faktiskt att jag lyckades rätt bra! 


ca 4 port

2 st krukor färsk persilja
1 buljongtärning
4-5 st charlottenlökar
3 dl matlagningsgrädde
ca 1 msk smör
salt och peppar efter smak
ca 3 dl blomkål 
ca 4 dl vatten
1 msk mjöl 

parmesanchips

Hacka löken fint och stek mjuka i lite smör. Klipp persiljan grovt och rör ner den. Häll på vatten och grädde. Låt puttra några minuter, mixa sedan med stavmixer så att soppan blir slät. Blanda i blomkål i bitar och buljong tärning. Smaka av med salt och peppar. Rör ner mjölet utspätt i lite vatten, låt sedan soppan stå och puttra i ca 10 minuter. Lägg i parmesanchips precis innan servering.

Parmesanchips: 
Riv parmesan chips och lägg i små högar på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in i 200 grader i ca 5 minuter. Passa dom så att dom inte blir brända, vilket kan gå väldigt fort! Ta ut och låt svalna. 

2 kommentarer:

  1. Jaa!!! Den var så otroligt god!! Det måste jag testa göra!;)

    SvaraRadera
  2. håller med :) det va därför jag bara va tvungen att försöka göra en liknande! hoppas du tycker om den :)

    SvaraRadera