Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 12 oktober 2012

Kusin Paulas Danska Rågbröd

Lyxfrukost!! När jag var i Danmark och hälsade på min kusin och hennes underbara familj så fick jag med mig en sats surdeg för att kunna baka detta brödet. Det ska stå i bra många timmar..först 12 och sedan ytterliggare 5. Men det är ju inte så att du behöver passa det. Och jag kan säga att det är värt tiden, det blev verkligen supergott! Snacka om rejält bröd, inget "luftbröd" som sånt man köper. 

Tyvärr fanns det inte Rågkärnor i affären, så jag tog Rågkross istället, men det blev väldigt gott ändå!


dag 1.

Ca 250 g surdeg
750 g rågmjöl
750 g vatten
20 g salt
ställes ljummet i 12 timmar

dag 2.
500 skurna rågkärnor
200 g vatten

Hälles upp i stor bröd form jäser i ca 5 timmar stick med en lång sticka typ 20 gånger här och var innan brödet bakas 1 1/2 timme på 175 grader.
Stäng av värmen tag ut ur formen och låt stå 45 minutter i eftervärmen.
Varmt rågbröd smakar fantastiskt men är svårt att skära så det bästa är att hålla sig och skära det när det har svalnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar