Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 20 oktober 2012

Apelsin Marmelad

Min allra första apelsin marmelad! Annars har jag bara testat att göra Rabarber marmelad, som jag verkligen kan rekommendera. Men jag gillar ju uppenbarligen att testa nya saker!
Blev så sugen på att testa baka klassiska Scones (tro det eller ej, har aldrig gjort det heller!)och äta med ost och apelsin marmelad.. så började med marmeladen :)

Detta receptet kommer från min fina bok Nya Annas mat av Anna bergenström.
Halverade receptet till 4 apelsiner, men ändå blev det verkligen massor! Men det får bli att ge bort i present till vänner och familj!




1,5 kg apelsiner (ca 8st)
1 1/4 liter vatten
2 st citroner
2 kg strösocker
1 msk citronsyra

Tvätta frukterna noga i varmt vatten. Torka av dem. skär dem först i halvor, sedan i fjärdedelar och skiva sedan tunt på tvären. Ta vara på alla kärnor (de innehåller rikligt med pektin) och lägg dem på ett tefat så länge. knyt sedan in kärnorna i lite gasväv eller annat glest tyg. Koka den skivade frukten tillsammans med vatten i en stor tjockbottnad gryta, som småningom också ska rymma sockret. Lägg i kärnpåsen. Sätt lock på grytan och låt det hela koka sakta och försiktigt i 50-60 minuter. Fiska upp och släng påsen med kärnorna. Blanda ner sockret, lite i sänder, och koka marmeladmassan kraftigt utan lock i ca 15 minuter. Skumma. Gör marmeladprovet (se nedan). Häll upp ca 1 dl av den heta marmeladen i en tekopp och blanda med citronsyran. Rör ner det i grytan. Låt marmeladen stå en liten stund och gelea sig innan den hälls upp på rena och varma burkar. Fyll burkarna ända upp . Sätt på lock. Obs: att marmeladen ofta inte får rätt konsistens förrän efter ca 2 dygn.

Marmeladprovet:
Häll ca 1 msk av marmeladen på en flat kall tallrik. Låt det svalna någon minut, dra sedan med baksidan av en kaffesked eller med pekfingret genom massan. Om "gatan" inte flyter samman är marmeladen färdigkokt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar