Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 9 oktober 2012

Rose-Maries Teriyakimarinerade rostbiff med sesamfrön

Åh, det var ett tag sen nu som jag åt något som var så här smarrigt!! Detta receptet kan jag verkligen rekommendera, så himla gott! Perfekt att bjuda på om man ska ha många gäster, eftersom man kan förbereda det flera timmar innan. Fick mig att längta tillbaka till sommaren.. det är nämligen lite mer som sommarmat eftersom man äter det kallt. Men det var så gott, så man kan äta det när som på året!

Kolla gärna in Bengans potatissallad som passar perfekt till.

10 port.

ca 700 g stekt rostbiff( i tunna skivor)
4 st salladslökar
2 dl teriyakisås
4 tsk sesamolja
2 msk rostade sesamfrön

Rostbiff:
Lägg rostbiffen i en ugnsform, krydda med lite chili, salt och peppar runt om. Häll lite vatten i formen, så att det är ca 1 cm högt. Sätt i en stektermometer och sätt in ugnen på 200 grader. Pensla lite då och då med vattnet ovanpå rostbiffen. Ta ut rostbiffen när stektermometern visar 60 grader, efter ca 1½ timme. Låt svalna och skär tunna skivor.

2-3timmar före servering. Krydda med 1 tsk salt och 2 krm peppar. Häll över teriyakisåsen blandad med sesamolja och rostade sesamfrön på köttet. Skär salladslöken på tvären och lägg den ovanpå köttet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar