Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 14 september 2012

Lines Skånepepparkakor

Har du ätit skånepepparkakor förut? Jag som kommer från Skåne från början har i alla fall ätit det många gånger som mellis som barn. Vet att det inte är lika populärt här omkring, men ibland kan man faktiskt hitta dom på större stormarknader. Dock brukar dom stå vid vanliga pepparkakor och inte vid brödet, så jag tror att många människor har missat att dom är väldigt goda att äta som just mellis/fika med smör och ost på.
Hur som helst fick jag detta receptet av min kära barndomsvän från Ystad. Tanken att göra hemmagjorda skånepepparkakor har inte slagit mig förut, men jag måste säga att dom blev väldigt goda! Godare än dom man köper! Men det är ju oftast så, hemmgjort är bäst!



4 dl ljus sirap
3 dl strösocker
150 g smält margarin
2 tsk ingefära
1 tsk nejlikor
1 msk kanel
2 äggulor
2 ägg
2 tsk hjortronsalt
2 tsk bikarbonat
19 dl vetemjöl

Blanda allt, mjölet sist. Lägg på en plåt med bakplåtspapper i lagom stora och tjocka pepparkakor. Baka i ca 18 min i 175 grader.


2 kommentarer:

  1. Skånepepparkakor är helt klart barndom, sommar & mellanmål för mig. Måste helt klart testa att baka egna...

    SvaraRadera
  2. roligt att höra att det inte bara jag som förknippar skånepepparkakor med mellanmål som barn! :) kul att du vill testa, lovar att du inte kommer bli besviken! :)

    SvaraRadera