Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 9 juli 2012

Pontus makrill a la pepparrot

Ett recept från min pappas kollega. Har kollat efter makrill väldigt länge för att kunna göra det här receptet, men det har bara funnits rökt makrill, inte ens på saluhallen hade dom färsk. Men nu äntligen fanns det färsk makrill på flygis i Norrtälje och då passade jag på att köpa 4 filéer. Tror att det här var första gången som jag åt makrill som inte var rökt om jag tänker efter. Det var gott! Men tycker fortfarande att rökt makrill från Kåseberga är allra bäst när man snackar om makrill!



500-600gram färska makrill filéer
5-7 dl grädde
Pepparrot riven eller pepparrotsvisp (båda funkar med )
svartpeppar och havssalt
Färsk dill går även bra med fryst

En smord ugnsform. Sätt ugnen på 175-180grader. Salta och peppra makrillen. Smörj en ugnsform och lägg i makrillen men skinnet neråt. Blanda grädde pepparrot dill. Häll över grädden på makrillen i formen så det fördelar sig jämt. Sätt sedan allt in i ugnen i ca 25-35 min skall ha en gyllenbrun färg på ytan. Ta ur och strö på med färsk dill. Passar med pressad potatis eller vanlig kokt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar