Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 15 juli 2012

Helens fläskfilé med Alströmer potatisgratäng

Fick en kupong på posten att jag kunde få hämta ut Alströmers potatisgratäng gratis! Det tackar jag för! Egentligen är jag lite emot att köpa halvfabrikat och färdig mat, vill egentligen göra från grunden själv. Men va sjutton, gratis är gott! Och jag måste säga att denna gratängen var verkligen supergod, perfekt krämig!

Till potatisgratängen gjorde jag Helens recept.. eller egentligen så blev det knappt Helens recept. Fick byta ut nästan allt, då ICA i Rimbo inte har allt i sitt sortiment.. först och främst så skulle det egentligen vara fläskytterfilé, men dom hade bara färdig marinerad när jag var där, så det fick bli vanlig fläskfilé istället. Men det tycker jag ändå är godare. Sen fanns inte heller felix provencalska örter heller. Men det gjorde inget, för varför köpa en färdig kryddmix, när jag redan hade alla kryddorna hemma!

Hur som helst blev det verkligen supergott! Min gäst verkade väldigt nöjd må jag säga.. !



1 fläskytterfilé/fläskfilé
ca 2 msk felix provencalörter eller
basilika, mejram, timjan, rosmarin, oregano, persilja och dragon
1 pressad vitlök
ca 2 msk smör
1 hackad chili
smör att steka i
riven cheddarost


Skär 4-5 snitt på den platta delen  på fläskytterfilén. Tryck i provencalörter blandat med pressad vitlök och smör. Bryn sedan fläskytterfilén i stekpanna med smör. Lägg den sedan på en plåt och strö ost och hackad chili över och sätt in den i ugnen i 200 grader tills den är cirka 70 grader inuti. Ungefär 20-30 min.

Till det gjorde jag en supergod sallad på cocktailtomater, rödlök, fetaost, provencalsk sallads mix och chili fyllda med färskost (från en sån där färdig tapas burk).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar