Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 11 juli 2012

Fikon- och sesamkakor

Ett recept ur boken Kladdiga kakor av Claes Karlsson. Såg inte så frestande ut på bilden, och jag är inte så förtjust i torkade frukter, speciellt inte fikon. Så var inte så super lockad att göra detta receptet egentligen. Men jag har bestämt mig för att testa alla recepten i den boken, så nu blev det dax för att testa detta. Dock stod det att man kunde byta ut fikonen mot dadlar eller torkade aprikoser, så jag tog aprikoser istället. Både för att jag redan hade det hemma sen ett annat recept jag gjorde förut, plus att jag som sagt inte är så förtjust i fikon. Visst blev dom väl okej, det gick att äta dom. Men jag skulle ändå inte rekommendera detta receptet. Jag kommer i alla fall inte att göra om detta igen.
ca 10 portioner.
smör och sesamfrön till formarna
100 g smör
100 g finhackad mjölkchoklad
1 dl strösocker
1 tsk vanilj
2 ägg
1½ dl vetemjöl
100 g grovt hackade torkade fikon
1 dl ljusa sesamfrön

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj 10 portionsformar och strö dem med sesamfrön. Smält smöret i en kastrull på låg värme. När smöret smält lägger du i chokladen och rör om tills den smält. Tillsätt strösocker, vaniljsocker och ägg under omrörning. Häll eller sikta i mjölet. Rör ner fikon och sesamfrön. Häll smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen i ca 14 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar