Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 22 juni 2011

Vita chokladmuffins

Underbart goda muffins från Mia Öhrns härliga bok Fler Kladdkakor. Härligt kladdiga, precis så som jag tycker att muffins ska vara. Så trist när dom är torra..sockerkaksliknande.. det är inte ett dugg kul. Dom här var verkligen smarriga. Choklad och hallon..det är ju gjort för att lyckas! Prova gärna dom här!

ca 10 st stora muffins

100g smör
150g vit choklad
2 ägg
1 dl strösocker
1½ dl vetemjöl
1 krm salt
drygt 1 dl hallon

Smält smöret, bryt chokladen i bitar och lägg i. Rör tills chokladen smält. vispa upp äggen med sockret. Rör ner chokladblandningen i äggsmeten, därefter mjölet och saltet. Rör till en jämn smet och fördela i muffinsformar. Tryck ner några hallon i varje form och grädda i mitten av ugnen i 200 grader ca 12 minuter. Låt svalna. (om man vill kan man ha finrivet skal av en citron i, men jag hoppade över det)

2 kommentarer:

  1. Hejhej! Gjorde dessa, men tyckte de blev lite väl kompakta utan bakpulver.. Jag brukar göra det här receptet:
    12 portioner:
    2 dl socker
    3 ägg
    1 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker
    2 1/2 dl vetemjöl
    100 g smält smör
    50-100 g hackad vitchoklad
    Hallon

    Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner. Tillsätt smält smör och blanda i hop till en jämn smet. Rör ner hackad choklad. Fördela i smeten i formar. Tryck ner ett par hallon i varje muffin. Grädda ca 18-20 min, ugn 200°C.

    Kram

    SvaraRadera
  2. tack så mycket! :) mvh linnea

    SvaraRadera