Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 29 juni 2011

Chokladkaka med irish coffee-tryffel



Brukar prova en ny sorts tårta varje gång någon i familjen (eller om någon vän skulle be mig baka) fyller år. Nu var det min styvpappas tur att firas, och då blev det denna ur Mia Öhrns härliga bok  med just namnet Tårtor.
Den var väldigt god, typisk vuxentårta skulle jag kalla den med kaffet och whiskyn i ingredienserna.. Jag hoppade i och för sig över whiskyn, för jag hade ingen hemma. Lite fuskigt kanske, men det blev väldigt god ändå!

kaka:
100 g smör
4 ägg
4 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 msk bakpulver
2 dl vatten

till bottnarna:
½ dl starkt kaffe eller enkelexpresso
(4 msk whisky)

tryffel:
400 g mörk choklad
2 msk snabbkaffepulver
3 dl vispgrädde
2 msk honung
50 g smör, rumsvarmt
(4 msk whisky)

Smörj två lika stora bakformar med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. (eller om du har bara en, kan du grädda smeten i omgångar). Smält smöret och vispa upp ägg och socker lätt. Blanda i vetemjöl, kakao och bakpulver. Rör sen försiktigt ner smöret. Tillsätt slutligen vattnet och fördela smeten i de två formarna och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 30 minuter.
Hacka chokladen till tryffeln och lägg i en bunke. Häll i kaffepulvret. koka upp vispgrädden tillsammans med honungen och häll sedan i bunken. Rör tills chokladen har smält och tillsätt då smöret i små klickar. (Blanda noga och häll sedan i whiskyn). Låt sedan stå och stelna i kylen.
Blanda kaffe (och whisky) och pensla bottnarna med vätskan. Lägg ihop bottnarna med hälften av tryffeln mellan, bred sedan resten ovanpå kakans kanter och topp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar