Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 18 juni 2011

Ugnspannkaka

När jag stod och gjorde pannkakor igår, så kom jag på att jag måste göra ugnspannkaka! Åh det känns som att det var hundra år sen. Har såklart redan gjort det en gång sen jag började med en ny maträtt varje dag..men det var innan bloggens tid. Äh, lite kan jag väl fuska, jag bestämmer ju mina egna regler!
Och ugnspannkaka måste ju få finnas med under fliken Favoriter från förr!

Tycker att den blev lite konstig, för fläsket flöt upp till ytan när jag hällde i smeten. Men hur den ser ut spelar ju egentligen ingen roll. Det är ju hur den smakar. Och denna var supergod!

2 st ägg
2½ dl vetemjöl
5 dl mjölk
en nypa salt
stekfläsk

Vispa ihop äggen och mjölet, späd med lite mjölk i taget. Blanda i lite salt. Men inte för mycket, beroende på hur mycket fläsk du har i. Det är ju väldigt salt i sig. Skär fläsket i små bitar och lägg i en ugnssäker form. Ställ in i ugnen i 225 grader i ca 5 minuter. Fyll sen på med smeten och ställ tillbaka i ugnen i ca 35 minuter. Servera med lingonsylt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar