Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 26 juni 2011

Dragen gris eller Pulled pork




  • Ett tips från familjen Johansson igen! Dom är för härliga! Först ger dottern, som är min vän, en massa smarriga recept. Sen blev storasyster och mamma i familjen engagerade och delade med sig en massa goda recept. ..och så plötsligt så får jag ett tips av brorsan också! .. nu går jag och väntar på något recept a la pappa Lennart! 
  • Hur som helst, det här receptet var verkligen gott!!
  • Superenkelt, men det tog tid. Men jag har sagt det förut, vad spelar det för roll om det sköter sig själv på spisen eller i ugnen. Jag satt ändå och pluggade i rummer bredvid, behövde inte ens röra i grytan.
  • Så prova gärna detta receptet!

  • ca 6 port.
  • 1 1/2 kg benfri fläskkarré i bit
  • 2 gula lökar
  • 1 hel vitlök
  • 1 flaska barbequesås hickory (250 ml)
  • salt
  • nymalen svartpeppar
  • Till Servering:
  • 2 portionsbröd per person, t ex minibaguette,källarfranska, eller tortilla bröd
  • rödlök, fint strimlad
  • 1 burk tomatsalsa (300 g)
  • 1 burk majs (340 g)
  • 3 dl gräddfil


Sätt ugnen på 125°C. Krydda köttet runt om med 3 tsk salt och 3 krm peppar. Lägg det i en gryta med lock som tål ugnsvärme. Skala och skär löken i klyftor. Skala vitlöksklyftorna. Lägg lök och vitlök runt om köttet i grytan. Häll på barbecuesåsen så det täcker kött och lök. Sätt på locket, låt köttet stå i nedre delen av ugnen 4–5 timmar, tills det är riktigt mört.
Dra isär köttet direkt i grytan med en gaffel så det faller isär och blandas med såsen. Dela bröden och låt var och en fylla sitt bröd med kött och tillbehör.

2 kommentarer:

  1. Vi brukar serverar dragen gris med en potatisgratäng, sallad och blanda en dressing av 3dl gräddfil och två påsar med salladadressing (pullver i påse ex grekisk och örter). God, enkel dressing till annat oxå. // Brorsan

    SvaraRadera
  2. tackar! det ska jag lägga på minnet:)

    SvaraRadera