Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 1 juni 2011

1 Juni Saffransbullar


Inte jultider än på länge, men vill ändå dela med mig av mina favorit jul recept.. sista delen av min receptbok.

Har aldrig gillat lussebullar. Tycker att dom är så enformiga och tråkiga. Dom här bullarna är ett mycket godare alternativ. Efter jag hittade detta receptet kommer jag aldrig mer baka lussebullar.

50 g jäst
100 g smör
5 dl standardmjölk
2 ½ dl lätt kesella
1 g saffran
2 dl strösocker
17 dl vetemjöl
½ tsk salt
1 st ägg
100 g smör
vaniljsocker
pärlsocker

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm degvätskan till 37
grader.
Smula jästen i en stor bunke och tillsätt saffran. Häll degspadet över och
rör om så att jästen löser sig. Tillsätt kesella, socker, salt och det mesta av
mjölet (spara cirka 1 dl till utbakningen).
Arbeta degen på ett bakbord eller en bänk tills den blir blank och smidig
och släpper från bänken. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl. Låt jäsa övertäckt
i ca 40 min.
Knåda degen på mjölat bakbord och baka ut den till en rektangel på 50x30
cm. Pensla på smör och vaniljsocker. Vik degen på hälften så att den blir
50x15 cm. Skär 2 cm breda remsor, som du sedan skär längs med i mitten,
så att det ser ut som byxor. Knyt ihop byxbenen till en knut. Lägg dem i
veckade pappersformar på en plåt. Sätt ugnen på 225 grader och låt bullarna
jäsa övertäckta i ca 30 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och
garnera med pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 5-8 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar