Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 30 juni 2011

Maries fläskfilé

Fick ett recept av en läsare som jag inte känner. Det känns jätteroligt! Uppskattas verkligen! Uppmanar verkligen fler som råkar hitta min blogg att dela med sig av recept! Det behövs för att jag ska kunna fortsätta!
Detta var ett väldigt gott recept! Vet att min mamma förr brukade göra något liknande där hon marinerade kött som sen åts kallt. Perfekt när man ska vara många gäster, så kan man förbereda innan alla kommer!
Hon som gav mig receptet rekommenderade potatisgratäng till, men jag gjorde klyftpotatis. Det funkar nog vilket som! Tack så mycket för tipset Marie!

Marinerad fläskfilé
150-200 g/person

Kryddblandning:
1msk salt
½ tsk grovmalen svartpeppar
1-2 tsk Chayennepeppar
1-2 tsk finstött rosmarin
1 tsk salvia
½ tsk vitlökspulver

Putsa filén, krydda med kryddblandningen runt om,bryn den väl i smör. Efterstek i ugn, 225 grader i ca 20 min.
Låt svalna, förvara i kyl så den är riktigt kall.

Marinad:
Gör den i god tid, gärna dagen innan.

½ msk salt
1 tsk grovmalen svartpeppar
1 dl rödvinsvinäger
½ dl vatten
3 dl matolja
2 pressade vitlöksklyftor
½ dl finhackad persilja
½ dl finhackad gul lök

Rör om marinaden då och då så att saltet smälter.
Skär köttet ½ cm skivor, lägg på fat och ös marinaden över 1 timme före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar