Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 24 juni 2011

Josefines pestokyckling



Ett tips från en klasskompis! Väldigt gott!

Jag fuskade och köpte färdig pesto som jag hade i. Hade inte tid att göra egen. Men längst ner har ni receptet på hur ni gör egen om ni vill prova. Köpte jättegod färsk pasta som jag hade till.. det var supergott! Har inte ätit det på väldigt länge.


ca 4 pers
1 kg kycklingfiléer
2 st medelstora purjolökar
1 medelstor gul lök
3 vitlöksklyftor
en burk pesto
en kruka färsk basilika
1 dl riven parmesan
2,5 dl mellangrädde
2 tärningar hönsbuljong
1 dl vatten
ca. 2 dl vitt vin
svartpeppar och salt

Fräs på gullöken, tillsätt sedan purjolöken som du skurit i typ halvcentimeterstjocka ringar. Ta upp löken. Stek kycklingen som du tärnat i ca 2 cm stora kuber så den får en fin yta (behöver inte vara genomstekt). Lägg i löken igen. Häll på lite vetemjöl (för att det ska tjockna till lite) och 1 dl vatten, 2 dl vin och grädden + buljongtärningarna. Låt stå och puttra på låg värme i ca. 10 minuter. Ha i peston, den hackade basilikan och parmesanosten och pressa i vitlöken. Krydda med svartpeppar. Rör om och låt koka ihop i några minuter. Servera med pasta. Strö gärna på lite extra parmesan uppepå när du ska servera!

 1.5 dl färsk basilika
1 krm salt
0.5 krm svartpeppar
1 klyfta vitlök
2 msk pinjenötter
1 dl olivolja
1.5 msk parmesan
(mixa ihop i en matberedare)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar