Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 6 december 2014

Köttsoppa med klimp

Hörde en kollega sitta och prata om köttsoppa med klimp.. Tänkte, det har jag aldrig testat så det måste jag leta upp ett recept på! 
Och jag kan säga att det var helt ok, men inte något jag kommer att längta efter att göra igen.



ca 6 port.
1½ l vatten
0,6 kg ren eller älg eller nötkött
salt
Köttbuljong 1st
4 morötter i skivor
1 st purjolök i skivor
1 st palsternacka i bitar
1 kålrot i bitar
ca 10 potatisar delas i bitar

Klimp:
5 dl vetemjöl
2-3 dl mjölk
1 ägg
lite salt

Koka upp vatten med salt eller grönsaksbuljongtärning stoppa ner klimpen med en matsked som du doppar i kallt vatten så inte smeten fastnar på skeden. Klimpen är klar när den flyter upp till ytan,sätt ner klimpen i köttsoppan när den ska serveras.

Koka köttet i saltat (ev med köttbuljong tärning) vatten. 
Låt köttet koka ca 2-3 timmar eller tills det blir mört.
Lägg sedan i skivade morötter ,palsternacka och kålrot,potatis och purjolök och låt koka med ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar