Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 9 oktober 2014

Kladdkaka med polly och färskostswirl

Ett recept jag fick för inte så längesen.. Passade på att göra det lagom till min sambos födelsedag.. Grymt god!! Och mycket godare dagen efter när den var kall. Testa att göra denna, annars missar du något kan jag lova!




Ca 12 bitar
150 g smör
150 g mörk choklad
100 g rostade salta cashewnötter 
3 ägg
200 g färskost, tex Philadelphia 
3 dl rårörsocker
2 dl vetemjöl
100 g polly

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter och ströa med råsocker. Smält smöret i en kastrull. Dela chokladen i bitar och rör ner smöret. Låt det smälta under omrörning. Ställ åt sidan. Hacka nötterna grovt. Dela ett ägg i gula och vita, rör ihop gulan med färskosten. Vispa ihop sockret med äggvitan och de resterande äggen, vispa ned chokladen. Vänd ner, nötter, mjöl och hälften av pollyn. Häll chokladsmeten i formen. Klicka i färskosten och rör runt så att det blir ett mönster i kakan. Strö över resten av pollyn. Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter, den ska vara kladdig i mitten. Låt kallna. Servera med lättvispad grädde eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar