Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 13 augusti 2014

Köttfärspaj

Min sambo sa att han var sugen på köttfärspaj.. Då blev det denna. Supergod!! Fast och fin! Testa! 




Pajskal:
125 gram kallt smör
2,5 dl vetemjöl
ca 2 msk kallt vatten

Fyllning:
400 gram nötfärs
1 st gul lök
1 st vitlöksklyfta
smör att steka i
3 msk tomatpuré
1 dl kallt vatten
1-2 tsk sambal oelek
1 tsk salt
1 tsk oregano

Äggstanning:
3 st ägg
1 dl vispgrädde eller mellangrädde
1 dl riven lagrad ost

1. Pajdeg: Blanda samman degen i en matberedare. Tryck ut degen i en pajform och uppför kanterna. Nagga och ställ i kylen ca 30 minuter.
2. Sätt ugnen på 200 grader. Fyllning: Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs lök och köttfärs i smör i en stekpanna tills färsen är smulig. Rör i tomatpurë, vatten, sambal oelek, salt och oregano. Låt det fräsa några minuter.
3. Äggstanning: Vispa ägg och grädde
4. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 minuter. Lägg i färsröran och häll över äggsmeten/stanningen. Strö över osten. Grädda pajen mitt i ugnen 20-35 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar