Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 30 maj 2014

Tiramisu

Har länge tänkt att jag måste testa göra Tiramisu, men jag har testat det på olika fik och då har jag inte blivit så jätteimponerad..därför har jag själv dragit ut på att testa det. Men nu har jag nästan gjort alla recepten i min fina bok Efterlängtade efterrätter av Charlotta Malhotra..  Och detta var ett av de få som var kvar att testa, plus att jag hade amaretto hemma, så lika bra att jag passar på att testa!
Dessvärre hade jag inte expresso, men jag gjorde vanligt bryggkaffe istället. Och jag måste säga att jag tyckte att det blev väldigt gott. Hemmagjort är ju alltid mycket godare, i alla fall om du frågar mig! fast jag egentligen inte gillar kaffe! Eller som min kille sa: en god Vuxen-efterrätt!


2 äggvitor
2½ msk strösocker
2 äggulor
250 g mascarpone
2 msk expresso (eller bryggkaffe)
2 msk amaretto
100 g savoiardekex
kakao till servering

Vispa ihop äggulor och strösocker till en luftig smet. Rör ner färskosten, lite i taget. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd ner i smeten.

Blanda expresso och Amaretto.

Lägg hälften av kexen tätt i botten av en form. Skvätt över hälften av expressoblandningen och bred sedan på hälften av smeten. Fortsätt med ett lager kex, skvätt över resten av expressoblandningen och avsluta med det sista av smeten. 

Låt stå i kylen i minst 3 timmar. Garnera med siktat kako vid servering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar