Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 28 april 2010

29 april Ratatouille med Wienerkorv och potatismos

För mig var Ratatoille bara en teknad film, hade inte en aning om att det fanns en rätt som heter så.
Så när jag såg det i receptboken tänkte jag att det måste jag prova. Men det blir ju gärna lite långtråkigt med bara en grönsaksblandning, så till det blev det potatismos och en supergod wienerkorv. Mycket gott!

Då kan jag tillägga att jag passade på att kolla upp lite fakta om olika korvar. Och jag som trodde att wienerkorv skulle vara en sorts smak på korven, precis som chorizo, kabanoss eller liknande. Men faktum är, att wienerkorv är som varmkorv, men en varmkorv får bara kallas wienerkorv om den har en viss procent kött.
(vilket varmkorven inte lyckas komma upp i)
Jag blev också upplyst om att dom paket som det står bara "partaj" eller "grillas" eller liknande på, dom får inte kallas för korv, helt enkelt för att det är för lite kött i dom.
...sen ett annat fakta som kan vara intressant är, att hot dogs innehåller bara 32 procent kött. Och begreppet "kött" innebär (enligt livsmedelsverket) 25% fett och 25% vävnader. alltså egentligen bara 50 % rent kött.

..med andra ord, inte mycket procent kött i dom korvarna alltså. Kanske en tanke ställare?



Hur som helst, min winerkorv, den innehöll 90 procent kött. (sen är det kryddor och sånt såklart), och det var verkligen gott. Snacka om smak skillnad. Lite dyrare såklart, men det är ju lätt värt det. Först och främst för smaken, men också för att det känns ju bra att veta vad man stoppar i sig. Från och med nu blir det aldrig mer någon billig äckel-korv för min del.



Ratatouille;

1 zucchini
1 äggplanta
1 gul lök
1 burk tomater
1 tsk timjan
1 tsk basilika
2 lagerblad
2 pressade vitlöksklyftor
1-2 tsk salt

Hacka och stek alla grönsakerna förutom tomaterna. Häll upp i en stor kastrull, och blanda sedan i tomat, timjan, basilika, vitlök, lagerblad och salt. Låt stå och puttra i ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar