Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 30 juni 2020

Moussaka

Köpte två auberginer som låg i korgen med nedsatt pris då de har kort hållbarhet. Tänkte direkt att jag  skulle göra moussaka. Men la till fetaost och kokt potatisspett jag hade det i kylen. Blev väldigt gott!

6-8 portioner

2 st aubergine
0,5 tsk salt
2 st gul lök
3 klyftor vitlök
1 msk olivolja
500 gram köttfärs
2 krm kanel
0,5 tsk chiliflakes
0,5 tsk torkad oregano
2 tsk balsamvinäger
390 gram krossade tomater
1 dl vatten
3 msk tomatpuré
2 msk köttbuljong
1 krm salt
1 krm svartpeppar
1 msk olivolja
1 pkt fetaost
5-6 kokta potatisar, skalade och skivade

Ostsås
2 msk smör
2 msk vetemjöl
3 dl standardmjölk
1 st ägg
100 gram riven ost
1 krm salt
1 krm svartpeppar
50 gram riven ost


Värm ugnen till 175 grader.

1. Skölj och skär auberginen i ca ½ cm tjocka skivor. Lägg ut skivorna på dubbelvikt hushållspapper och strö över salt. Låt ligga ca 15 min.
2. Skala och finhacka lök och vitlök. Hetta upp olja i en stekpanna och fräs färsen genomstekt. Tillsätt lök, vitlök, kanel, chiliflakes, oregano och fräs ytterligare i ca 2 min.
3. Tillsätt balsamvinäger, krossade tomater, vatten, tomatpuré och köttbuljong/fond. Låt såsen puttra i ca 10 min. Smaka av med salt och peppar.
4. Stek aubergineskivorna i olja i en stekpanna ca 2 min per sida.

Ostsås:
1. Smält smöret i en kastrull och vispa ut mjölet. Tillsätt mjölk och låt såsen koka upp under omrörning. Vänd ner äggula och riven ost. Salta och peppra.

Moussaka:
1. Ta fram en ugnsform och varva Potatis, fetaost, ostsås, aubergineskivor och köttfärssås. Toppa med ostsås och resten av den rivna osten. Gratinera i ugn i ca 30 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar