Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 29 juni 2020

Jordgubbstårta

I helgen fyllde min ena dotter 4 år och då hade jag bakat denna jordgubbstårta. Blev riktigt lyckad! Så denna kan jag verkligen rekommendera. Men gör den dagen innan så att den får safta till sig ordentligt. Så garnerar du den bara strax innan gästerna kommer.



Tårtbotten

4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl (à 60 g)
1 dl potatismjöl (à 80 g)
1 tsk bakpulver
smör och mjöl till formen

Sätt ugnen på 175°C.
Smörj och mjöla en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Vispa ägg och socker pösigt i en bunke med elvisp ca 3 minuter.
Starta timer
Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver i en annan bunke.
Sikta ner mjölblandningen i äggblandningen. Blanda försiktigt med en slickepott till en jämn smet.
Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Kontrollera med provsticka att kakan är helt torr. Låt svalna helt.

Fyllning:

Ca 1 dl jordgubbar
Ca 1 dl rabarber 
Strösocker efter smak (ca 1/2 dl)
1 msk potatismjöl + 1/2 dl vatten


100 g philadelphiaost
3 dl grädde 
2 tsk vaniljsocker

Fyllning 1: skär rabarber och jordgubbar i små bitar. Koka ihop med sockret. Låt småputtra några minuter så att den blir lite slät. Tillsätt potatismjöl utblandat i 1/2 dl vatten, låt koka upp under omrörning. Dra åt sidan och låt svalna.

Fyllning 2: Vispa philadelphiaost och vaniljsocker i en bunke. Tillsätt grädden, 1 dl i taget och vispa till en kräm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar