Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 16 mars 2019

Latmansbiff med klyftpotatis i ugn

Första huvudrätten i minnas bok Husmanskost från Allt om mat. Så himla lätt att göra, gick supersnabbt. Supergott var det också! Var ett tag sedan som jag verkligen kunde rekommendera nåt recept, men det här kan jag verkligen rekommendera! Över förväntan gott!

4 portioner

600 g nötfärs
1 ägg
1 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
1-2 vitlöksklyftor, pressade
1 msk smör
1 dl matlagningsgrädde
1 tsk konc kalvfond
200 g tärnad fetaost
2 tomater i mindre bitar
1 tsk hackad rosmarin

Klyftpotatis:
800 g potatis
1 tsk salt
1/2 msk rapsolja
Garnering:

Rosmarin

Sätt ugnen på 250 grader. Skölj och klyfta potatisen. Bred ut den i en långpanna med bakplåtspapper. Salta och droppa oljan över. Stek mitt i ugnen 20-30 minuter. Rör om efter halva tiden. Blanda färs, ägg, salt, peppar och vitlök i en bunke. Rör tills smeten är väl blandad. Hetta upp smöret i en stekpanna med släpplätt-beläggning, 24 cm i diameter. Lägg i färsen som en enda stor biff och platta till. Stek på medelvärme 3-4 minuter, tills biffen fått fin färg. Vänd med hjälp av ett lock och stek den ytterligare ca 2 minuter. Sänk värmen och häll grädde och kalvfond runt biffen. Strö över fetaost, tomater och rosmarin. Låt biffen sjuda under lock på svag värme ytterligare 3-4 minuter. Garnera med rosmarin och servera tillsammans med klyftpotatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar