Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 5 mars 2019

Fiskgratäng 

Ett recept från boken Husmanskonst av Leif Mannerström. Varje gång jag jag har gjort fiskgratäng så tänker jag ”varför gör jag inte det oftare?” Det är ju så gott!

4 portioner

800 g hälleflundra, kolja, plattfisk, torsk eller gös
2 scharlottenlökar
2-3 dl vitt vin
Salt

Pommes duchesse (gratängpotatis):
800 g potatis, King Edward
2 msk smör
1 msk olja
Några riv på en muskotnöt
2 äggulor
Salt och peppar

Vitvinssås:
Spadet från fiskkoket
1 dl reducerad fiskfond
100 g smör
1/2 msk idealmjöl
3 dl grädde
1/2-1 msk saft av citron
1 dl vispad grädde
Salt och peppar

Garnityr:
T.ex tomater, räkor, lätt smörstekta champinjoner, musslor, sparris och persilja
Ev. Riven lagrad parmesanost eller lagrad västerbottenost

Börja med gratängpotatisen: skala och koka potatisen mjuk, låt den ånga av ordentligt. Pressa potatisen genom en potatispress, smaksätt med smöret, oljan, några riv på en muskotnöt samt salt och peppar. Rör ned äggulorna och ställ åt sidan. Sätt ugnen på 225 grader. Skala och finhacka scharlottenlöken. Lägg ett lager scharlottenlök i en smord ugnssäker form. Lägg fisken ovanpå och häll över vinet. Salta lätt och täck formen med smörpapper. Koka fisken i mitten av ugnen 15-20 minuter. Sätt ugnen på övervärme. Lägg potatismoset i en spritspåse, helst med ett så kallat stjärntyll. Spritsa ut moset i en vacker rad eller rand längs med kanten på ett ugnssäkert fat eller en form, med plats för hela rätten. Sätt in gratängfatet med potatismos i övre delen av ugnen, låt det stå kvar tills moset börjar ta färg. Gör under tiden såsen: Sila spadet från den ugnsbakade fisken ned i en kastrull, blanda det med fiskfonden. Smält smöret och vispa ned mjölet. Späd med fiskbuljongen och den ovispade grädden. Vispa till en smidig sås och smaka av med citronsaft, salt och peppar. Låt sjuda tills hälften återstår. Vispa i smör och den vispade grädden. Lägg fisken och de valda garnityren i mitten på fatet med spritsat potatismos. Häll över såsen och gratinera mitt i igen ca 10 minuter tills ytan ser vackert gyllenbrun ut. Servera rykande hett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar