Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 5 april 2012

Saltkokt potatis med kanarisk sås

Ett tips från min före detta granne. Han tycker att det är jättegott, och min kompis som jag bjöd detta på tyckte också att det var gott.. men själv tycker jag att det inte var så märkvärdigt, potatisen smakade inte så jättemycket salt, snarare som vanligt kokt potatis. Men tror att det är godare om man gör det på små färska potatisar. Såsen var inte heller så supergod om jag ska vara ärlig, men det var ändå okej.

1 kg potatis
1 kg grovsalt

Kanarisk sås
2 skivor vitt bröd
2 msk rödvinsvinäger
0,5 tsk kummin, hel

3 msk paprikapulver
2 st vitlöksklyftor
0,5 tsk salt
1,5 dl olivolja
0,5 dl vatten

Tvätta potatisen och lägg den i en kastrull med salt och vatten så det täcker. Koka potatisen mjuk. Häll av vattnet och borsta bort överflödigt salt. Skär bort kanterna från brödet och smula det i mindre bitar. Krama in vinägern med rena händer och låt stå i 5 minuter. Lägg det i matberedare och mixa med kryddor, vitlök och salt. Häll i oljan i en tunn stråle medan maskinen går. Fortsätt med vattnet och kör till en majonnäs. Bjud till potatisarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar