Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 11 april 2012

Hasselnötstårta med päron och nougatkräm

Gjorde denna fina tårtan till min kära vän som fyllde år i måndags! Ett recept ur Mia Öhrns bok Tårtor. Brukar ju testa att baka en ny tårta ur den varje gång jag ska baka till födelsedagskalas..mitt eget, i familjen eller till någon vän. Snart har jag testat alla, bara ett par stycken kvar! Hur som helst var denna helt okej, flera tog två bitar, vilket jag kallar bra betyg! (Glutenfri var den också, perfekt, då födelsedagsbarnet var allergisk.) 


Kaka
200 g hasselnötter
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
6 ägg
2 dl strösocker
2 msk mjölk

fyllning och glasyr:
1 burk konserverade päron
400 g nougatkräm, tex nutella
ev vit och mörk choklad till dekor

Smörj en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Mixa hasselnötterna fint i en matberedare eller mixer. Blanda nötterna med potatismjöl, bakpulver och salt. Dela äggen i gulor och vitor och lägg vitorna  i en ren och torr bunke. Vispa äggvitan till ett hårt skum med elvisp. Vispa äggulorna lätt tillsammans med sockret. Rör ner de torra ingredienserna  och mjölken i äggulevispet och vänd till sist ner äggvitan lite i taget. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 45 minuter. Låt kakan svalna helt och lossa formens kant.
Dela kakan i två bottnar och fukta bottnarna med lite av lagen från de konserverade päronen. Bred ut knappt hälften av nougatkrämen på den ena bottnen. Om krämen är hård och svår att breda på är det bara att mikra den några sekunder. Skiva päronen tunt och lägg dem i ett tätt lager ovanpå nougatkrämen. Lägg nästa botten ovanpå päronen och bred på resten av nougatkrämen.

Gör eventuellt chokladplattor att dekorera tårtan med genom att smälta lite vit och mörk choklad i separata skålar i mikron. Ringla ut lite av den mörka chokladen på ett ark av bakplåtspapper. Bred ut den vita chokladen ovanpå, stryk tunt och låt stelna i kylen. bryt i mindre bitar och dekorera tårtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar