Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 16 april 2012

Oskars skinkstek med honung och citron

Bjöd mina före detta grannar på denna underbart goda middagen ikväll! Så himla gott! Vivi sa till och med att det var den godaste skinkstek hon någonsin ätit! De ni, det är inget dåligt betyg! Jag kan inte annat än instämma, det var så annorlunda med citron, chili och honung! Verkligen supergott! Måste säga att det faktiskt var den godaste skinkstek jag också någonsin ätit! Helt klart en absolut-måste-göra-igen rätt! Tack så mycket Oskar!


portioner: 6

1 st skinkstek à 1 ½ kg
salt
vittpeppar ur kvarn
2 msk smör
1 dl flytande honung
1 st citron, urpressad saft och citron skal
1 spansk peppar/chili

Sås:
2-3 msk vetemjöl
4 dl vispgrädde
1 msk svartvinbärsgelé
sky från ugnsformen
salt
vitpeppar ur kvarn

Sätt ugnen på 150 grader. Salta och peppra köttet och smörstek det runtom i en het stekpanna. Lägg köttet i en ugnsfast form. Häll på ½ dl honung, hackad spansk peppar, citron skal och saften från halva citronen. Sätt in i ugnen och stek i 1 timme. Ta ut steken och häll på resten av honungen och citronsaften. Sätt in formen i ugnen igen och stek tills innertemperaturen är 70 grader, det tar mellan 15 och 45 minuter. Ta ut köttet och låt det vila inslaget i aluminiumfolie i 10 minuter.
Såsen : Blanda ut mjöl med grädde i en kastrull och häll i skyn från ugnsformen. Koka ihop utan lock i cirka 10 minuter och smaka av med gelé, salt och peppar. Skär köttet i skivor och servera med sås, gelé och kokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar