Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 6 april 2012

Friterad kyckling med ris och sweet chilisås

Kom på att jag inte har testat att fritera kyckling. Så nu fick fritösen gå varm igen! Och jag måste säga att detta var väldigt gott! Kycklingen var så knaprig och god med ströbröd på istället för vanlig frityrsmet och riset smakade gott med buljongen! Detta kommer jag att göra fler gånger!
2 portioner

3 kycklingfiléer eller kycklingklubbor
Gul curry
Kycklingbuljong
Ströbröd
Paprikapulver
Salt och nymalen svartpeppar


Skär kycklingfiléer i 3-4 bitar per filé. Koka kycklingen i curry, svartpeppar, salt och kycklingbuljong. Skölj kycklingen i kallt vatten, så att du kan arbeta med den. Spara dock vattnet som du kokat kycklingen i, för att koka ris i. Vispa upp ett ägg i en djup tallrik. Blanda i en annan djup tallrik ströbröd, paprikapulver och svartpeppar. Värm olja (i gryta eller i fritös). Täck först kycklingbitarna i ägg och sedan i ströbrödsblandningen. Lägg därefter i dem i den varma oljan. När ströbrödet är hårt och har fått en mörkare färg, är kycklingen klar. Servera med ris och sweet chili-sås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar