Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 9 januari 2011

9 Januari Saras Varma Smörgåstårta

Sara har verkligen udda och spännande recept att dela med sig av! Det är sånt som gör att jag tycker att det är så roligt med den här idén om att göra en ny maträtt varje dag - jag får ju testa så mycket som jag förmodligen aldrig skulle ha fått för mig att göra annars. Förut var jag ju, som så många andra, fast i mina rutiner.. man har ju sina klassiker man brukar göra..
Hur som helst, denna ovanliga smörgåstårta fick inte bara jag utan även 4 gäster ta del av. Och jag fick intrycket av att den gick hem. Min kärlek gav den i alla fall ett ärligt betyg genom att ta två gånger. Så egentligen var vi nog för många som skulle slåss om maten, så rekommenderar max 4 personer. Gott var det i alla fall! Så prova gärna!

4 port.
4 skivor hönekaka
400 g färska champinjoner
2 pkt bacon
4 dl creme fraiche
1 paprika
1 liten purjolök
1 knippa dill
2 st tomater
5 dl riven ost
salt och peppar

garnering:
1 låda cocktailtomater
färsk oregano

Börja med att strimla och knapersteka baconen. Lägg på papper för att rinna av. Hacka och stek champinjonerna. Blanda sen i creme fraiche och baconen. Låt stå och puttra i ca 10 minuter. Hacka purjolöken, dillen och paprikan, blanda i smeten, puttra ett par minuter till.
Lägg en hönekaka på en plåt med bakplåtspapper, bred ut hälften av röran. Lägg på en hönekaka och bred ut resten av röran. Lägg på en hönekaka lägg över tomaterna i skivor och sist osten. Grädda i ca 12 minuter i 225 grader. Garnera med cocktailtomater och färsk oregano.

1 kommentar:

  1. gott att du gillade den. mormor gjorde den alltid till min mor. så den e mumsigt god!!

    SvaraRadera