Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 26 januari 2011

26 Januari Tartiflette

Ytterliggare ett tips från Frankrike! Trodde att det skulle bli svårt att få tag på den franska osten som man skulle ha enligt receptet.. men fick hjälp av en snäll klasskompis som visade vilken jag skulle köpa. Så det blev en riktig tartiflette, och inte ens svensk variant med prästost..vilket var min plan B. Men såhär i efterhand kan jag säga att det var en himla tur att jag köpte den riktiga osten. Den gav så himla god smak, inte för att underskatta hederlig prästost..men i alla fall!
Så prova gärna detta receptet! Och kom ihåg, bojkotta matlagningsvinet!

ca 4 port.
1 kg potatis
1 pkt bacon (140g)
1 gul lök
salt och peppar
2 dl grädde
1½ dl vitt vin
2 vitlöksklyftor
250 g raclette ost

Skala och skär potatisen i ca ½ cm tjocka skivor. Koka tills dom är nästan färdiga. Knaperstek bacon. Hacka löken och vitlöken, stek tills den blivit mjuk. Lägg hälften av potatisen i en smord ugnsform, lägg på bacon, lök, salt och peppar. Bred sedan över resten av potatisen. Häll över grädden och vinet. Skär till sist raclette osten i bitar över hela gratängen. Sen in i 200 grader i ca 20 minuter, eller tills den fått en fin krispig yta.

1 kommentar:

  1. Schweizerrullar med skinka
    Ingredienser (4 portioner/st.)
    500 gram valfri köttfärs
    1 tsk salt
    1 krm peppar
    1,5 dl riven ost
    2 st ägg
    0,5 dl vispgrädde
    2 msk finhackad purjo (jag använde som vanligt fryst)
    2 msk finhackad persilja (går också bra med fryst)
    11 st ca 10-12 skivor rökt skinka

    Sås:
    3 dl vispgrädde
    0,5 dl chilisås
    salt, svartpeppar, rosépeppar

    Blomkålsmos 2 p:
    500 gram fryst blomkål
    0,5 dl vispgrädde
    1 msk smör
    0,5 dl creme fraiche
    salt, vitpeppar, örtsalt t ex Herbamare

    Gör så här
    1.Sätt ugnen på 200 grader.
    2.Arbeta samman färsen med salt, peppar, riven ost, ägg, grädde, purjo och persilja.
    3.Lägg ut skinkskivorna på en stor skärbräda och fördela färsen över dem.
    4.Rulla ihop till rullar. Lägg dem i en smord eldfast form med skarven nedåt.
    5.Rör samman grädden med chilisåsen och smaka av med salt och peppar.
    6.Häll såsen över färsrullarna. Strö över lite rosépeppar.
    7.Grädda mitt i ugnen i ca 30-35 minuter. Ös rullarna några gånger under tiden.
    8.Tina blomkålen i mikron och låt den rinna av i ett durkslag.
    9.Mixa blomkålen med kryddor och grädde i en matberedare eller med mixerstav.
    10.Smält smöret i en teflonkastrull och häll i blomkålsmoset.
    11.Tillsätt CF och låt det smälta ner i moset under omrörning.

    SvaraRadera