Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 23 januari 2011

23 Januari Hachis Parmentier

Sådärja, efter en helg fullspäckad med en massa annat, så tänkte jag prova ett tips från Frankrike! Kan inte minnas att jag ätit något liknande.. förutom lapskojs, som skulle kunna likna lite.. Helt okej vardagsrätt, enkelt och billigt. Men jag blev tyvärr inte helt överväldigad när jag smakade.. så kommer nog inte laga denna rätten igen.

ca 4 port.
800 g potatis
smör
ca 2 dl mjölk
salt

400 g köttfärs
1 vitlöksklyfta, pressad
1 köttbuljongtärning
1½ dl vetemjöl
2 dl vatten
salt och peppar

Skala och koka potatisen, gör potatismos med smör, mjölk och lite salt.
Stek köttfärsen, salta och peppra. Strö över mjölet och rör om. Häll sen på vatten, buljong och vitlök. Blanda ihop köttfärsen och potatismoset, lägg i en ungsfastform och grädda i 200 grader i ca 20 minuter, eller tills det fått en fin färg.

2 kommentarer:

  1. Gud vilken rolig blogg du har!
    Här har du ett tips som du säkert inte ätit förut:
    Utternosar:
    2 - 4 pers. (beroende på hur hungrig man är!)
    1 burk tonfisk
    2 klyftor vitlök
    1 burk creaim fraice
    1 matlagningsgrädde
    Tomatpure
    Salt
    Rosmarin
    Oregano
    Ost
    Bandspagetti

    Jag är inte 100 på alla mått, eftersom jag bara brukar blanda så som jag själv gillar det.
    Börja med att blanda tonfisk, cream fraice, matlagningsgrädde, vitlök och tomatpure tills det är varmt. Ha i kryddorna. När pastan är färdigkokad och maten ska serveras, ha i så mkt ost du vill.
    Kram Helen i klassen :)

    SvaraRadera
  2. Ost i såsen alltså, haha.

    SvaraRadera