Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 7 januari 2011

7 Januari Pot au feu

Ett tips hela vägen från Frankrike! Inte illa! Och så fick min lergryta hitta ut från skåpet igen, vilket jag tyckte var bara trevligt. Använder ju inte den allt för ofta om man säger så.. är faktiskt bara tredje gången jag använder den.. Hur som helst, pot au feu har jag hört talas om förut och tänkt att det ska jag prova. Men med facit i hand så förstår jag inte riktigt varför det är så himla poppis, i alla fall inte detta receptet. Visst blev kycklingen saftig och god, speciellt med tanke på hur tråkigt en kyckling kan smaka annars... Men ändå, jag blev inte helt övertygad om att detta var en höjdare. Men det kanske var receptet som skulle bytas ut, eller möjligtvis kocken då!

2 port.
2 kycklingfilérer
smör att steka i
salt och peppar
2 potatisar
2 morötter
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
1 msk olja
1 dl vatten
1 kalvbuljongtärning
rosmarin
persilja

Börja med att skala och skära vitlök, potatis, lök och mörötter i bitar. Lägg dom i lergrytan(som du har blött up ett par timmar innan). Häll över oljan. Krydda med salt, peppar och rosmarin. Ställ in lergrytan i 200 grader i 15 minuter. Stek under tiden kycklingfiléerna i lite smör. Salta och peppra. Lägg sedan kycklingfiléerna ovanpå grönsakerna. Koka upp vattnet och lös upp buljongen i det, hälll sedan över kycklingen och grönsakerna. Låt sedan lergrytan stå i ugnen i ytterliggare 45 minuter. Strö till sist lite persilja över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar