Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 12 februari 2022

Squashbollar med halloumi

Ett recept från en Allt om mat tidning. Lätt att göra och väldigt gott! Min sambo som annars inte gillar squash tyckte att de var jättegoda! Det kallar jag bra betyg!



Ca 24 bollar

2 squash (ca 600 g)

1 gul lök

1 tsk salt

250 g halloumiost

2 vitlöksklyftor 

1 ägg

1/2 dl maizena majsstärkelse 

1 dl ströbröd

1 dl hackad bladpersilja 

2 msk hackad mynta

1 krm nymald svartpeppar 

Till fritering:

Ca 3 dl solrosolja

Riv squashen grovt. Skala och hacka löken. Blanda squash, lök och salt i ett durkslag. Låt stå och dra ca 1 timme, gärna under press. Pressa ut så mycket vätska som möjligt.

Grovriv osten. Blanda grönsakerna med ost, pressad vitlök, ägg, majsstärkelse, ströbröd, örter och peppar. Forma smeten till bollar eller små minibiffar. 

Hetta upp oljan i en gryta till 180 grader. Mät med hushållstermometer eller prova med en bit bröd, blir den snabbt gyllene är oljan klar att använda. 

Lägg försiktigt ner bollarna, några i taget och fritera ca 4 min. Vänd dem par gånger under tiden. Ta upp bollarna med hålslev och låt rinna av på dubbelt hushållspapper. Servera bollarna nyfriterade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar