Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 24 februari 2022

Chilispjäll i lergryta

Ett recept från en Allt om mat tidning. Var länge sedan jag gjorde något recept med min lergryta, så när jag hittade detta så kände jag direkt att jag ville testa. Det blev väldigt gott, min sambo blev verkligen förtjust och tyckte att vi skulle göra det fler gånger.



4 portioner

1 kilo tjockskuret revbensspjäll delat i bitar

1 msk pressad citron

1 tsk salt

10 små gula lökar eller 2-3 stora i klyftor

2 paprikor, tex grön och gul

Ev 1 stor röd spansk chilipeppar 

Sås:

1 tsk svartpeppar 

1 msk olja

1 msk svensk senap

1 finhackad vitlöksklyfta 

1 msk chilisås av ketchuptyp

1/2 dl tomatpuré 

1 dl vatten

1 tsk worcestersås 

Servering:

Finhackad persilja

Ris

Ev grönsallad

Lägg lergrytan med sitt lock i blöt 20-30 minuter. Under tiden, skala lökarna, kärna ur paprika och ev chilifrukt, dela paprikan i munsbitar och hacka chilin grovt. Blanda samtliga ingredienser till såsen. Gnid in köttet med citronsaft och salt. Lägg köttbitarna i grytan blandade med lök, paprika och ev chili. Häll över såsen och lägg på locket. Ställ in grytan i kall ugn. Sätt ugnen på 200 grader och låt grytan stå 1 1/2 timme. Strö över persilja och servera med ris.

2 kommentarer: