Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 13 februari 2022

Köttfärsspett med rostad potatis och ajvarsås

Fick för mig att jag ville testa göra något med köttfärsspett. Hittade detta receptet på tasteline. Det blev väldigt gott, men hade önskat att spetten var mer fasta.




Färsspett: 
500 gram köttfärs
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikakrydda
1 tsk salt
1 tsk sambal oelek
1 msk tomatpuré
1 st vitlöksklyfta(or)
1 st ägg
8 st grillpinnar
1 msk olivolja

Potatis
700 gram fast potatis
1,5 msk olivolja
1 krm salt

Sås:
3 dl matyoghurt 
1 dl ajvar relish 
1 pressad vitlöksklyfta
Salt och peppar


Potatis
1. Värm ugnen till 200 grader. Skölj potatisen och skär i skivor.
2. Lägg potatisskivorna på en ugnsplåt och tillsätt olja och salt efter smak.
3. Blanda om och rosta i ugnen ca 30 min.

Färsspett
1. Blanda färsen med spiskummin, paprikapulver, salt, sambal oelek, tomatpuré, riven vitlök och ägg i en bunke.
2. Blanda om och forma 8 järpar.
3. Trä järparna på spett och bryn dem i olja runt om i en varm panna så att spetten får fin stekyta.
4. När det återstår 5-10 min av potatisen så gör plats på plåten och lägg spetten runt om.
5. Sätt in i ugnen 5-10 min så att spetten blir klara i ugnen.

Ajvarsås:
Blanda matyoghurt och ajvar relish. Pressa i en vitlöksklyfta. Smaka av med salt och peppar. 


Servera färsspetten med rostad potatis, ajvarsås och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar