Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 17 februari 2022

Päronkaka med mandelmassa och smultopp

Hade päron hemma och behövde baka något att bjuda på. Hittade detta när jag letade runt på nätet, annorlunda recept så det va kul att testa! Väldigt gott, men inget jag känner att jag måste göra igen. 




Botten:
500 g mandelmassa 
3 ägg 
1 tsk vaniljpulver 

Fyllning:
6 päron, ca 700 g 
3 ägg 
1 dl strösocker 
100 g valnötter, grovhackade 
100 g hasselnötter, grovhackade 

Smuldeg:
3 dl vetemjöl 
1½ dl strösocker 
65 g smör, rumstempererat 

Topping:
150 g after eight mintchoklad


1. Sätt ugnen på 175°.
2. Grovriv mandelmassan och blanda med ägg och vaniljpulver till en jämn smet. Bred ut på ett smort bakplåtspapper och placera i en ugnsform, 30x40 cm.
3. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 15 minuter.
4. Fyllning: Skala päronen och skär i tunna klyftor. Vispa ägg och strösocker poröst, blanda ner valnötter och hasselnötter.
5. Häll nötvispet på kakbottnen och bred ut i ett jämnt lager. Fördela päronklyftorna överst.
6. Smultopping: Blanda mjöl, socker och smör smuligt. Fördela smulet ovanpå kakan.
7. Grädda kakan i mitten av ugnen i 20–25 minuter. Ta sedan ut kakan och lägg på after eight-bitarna. Grädda ytterligare ca 15 minuter tills chokladen smälter, öka eventuellt värmen något så att kakan får en fin yta.
8. Låt kakan svalna och skär sedan i önskade bitar. En klick grädde är gott till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar