Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 10 februari 2022

Lavendelkyckling med apelsin



Ett recept från en Allt om mat tidning. Kul att testa ha lavendel i mat, har bara haft det i skorpor förut. Detta var verkligen gott! Missa inte att ta av den goda skyn som blir under kycklingen! Lavendelsmör tänker jag absolut göra fler gånger! Perfekt om man tillexempel grillar kyckling på sommaren.



4 portioner 

1,2 kg kyckling - hel

1,5 tsk salt

2 tsk lavendelblommor

1 tsk apelsinskal - rivet

0,5 dl apelsinsaft - pressad

3 rosmarinkvistar

0,5 msk honung

1 krm vitpeppar - nymald


Grönsaker:
3 morötter

3 palsternackor

1 rödlök

1 rödkål - eller vitkål klyfta

1 msk olivolja

1 tsk salt

1 krm vitpeppar - nymald


Lavendelsmör:
50 g smör

1 tsk lavendelblommor


Kyckling: Sätt ugnen på 200°. Lägg kycklingen i en ugnssäker form. Gnid in lite av saltet i kycklingen. Blanda lavendelblommor, apelsinskal, apelsinsaft, några av rosmarinkvistarna och honung.
Fyll kycklingen och bind upp den med steksnöre. Strö på resten av saltet och peppar. Lägg på resterande rosmarinkvistar och stek kycklingen mitt i ugnen ca 1 timme 20 min.

Grönsaker: Skala och skär morötter, palsternackor och lök i strimlor. Skär kålen i tunna klyftor. Lägg grönsakerna i en ugnssäker form. Ringla över olivolja och strö på salt och peppar. Ställ in formen bredvid kycklingen när det återstår ca 20 min.

Smör: Blanda smör och lavendelblommor. Skär kycklingen i bitar och servera den med ugnsrostade grönsake

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar