Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 4 februari 2022

Currygryta med fläskkött


Ett recept från en Allt om mat tidning. Jag som gillar grytor och är extra förtjust i fläskkarré kände direkt att jag ville testa detta receptet. Och det var verkligen supergott! Till och med min superkräsna 5,5 åring tyckte om det. Det här kommer jag lätt göra igen. 



4 portioner 

500 g fläskkarré - benfri

300 g vitkål - liten klyfta

1 gul lök

2 msk smör

1 tsk salt

4 msk tikka masala currypasta (sharwood's)

1 tärning köttbuljong

2 dl vatten

2 dl crème fraiche

2 äpplen

Tillbehör:
Kokt ris

Putsa bort fett och hinnor från köttet. Skär köttet i strimlor.
Strimla vitkål och lök. Fräs lök och vitkål i smör. Lägg över i en gryta.
Bryn sedan köttet i smör i en stekpanna och salta. Lägg över grytan.
Blanda ner currypasta och buljongtärning. Tillsätt vatten, crème fraiche och låt koka på svag värme under lock 15-20 min.
Kärna ur och skär äpplena i bitar och blanda ner dem i grytan.
Koka ytterligare ca 5 min.
Smaka av och servera med kokt ris. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar