Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 29 juli 2018

Vikt omelett med gräddstuvade kantareller

Ett recept ur boken Mannerströms husmanskonster av Leif Mannerström. Perfekt som lunch till mig när jag var ensam hemma igår! Jag är tyvärr rätt så kass på att steka omelett...men fick ändå till denna någorlunda okej ändå.


4 portioner

7-8 ägg

3/4 tsk salt

3 msk vatten

Nymalen vitpeppar

1 msk smör


Kantarellstuvning:

1 liter rensade kantareller (ca 300 g)

2 msk smör

1/2 msk vetemjöl

2 dl grädde

1 dl mjölk

Salt och peppar

Olja till stekning


Fräs kantarellerna i lite olja tills vätskan har dunstat. Lägg i en klick smör och stek svampen gyllenbrun, salta och peppra. Värm grädde och mjölk i en kastrull. Tillsätt resten av smöret i svampen och låt det smälta, pudra över mjölet och späd med den varma gräddmjölken under omrörning. Låt sjuda 5 minuter, smaka av med salt och peppar. Håll stuvningen varm.

Vispa ihop äggen lätt med en gaffel, tillsätt vatten, salt och peppar. Hetta upp smör i en stor stekpanna, stek omeletten på svag värme utan att den får färg. Rör längs kanterna så att ny smet nåt botten, omeletten ska vara krämig upptill. Skaka på pannan så att omeletten lossnar, låt den glida ner till hälften på ett uppläggningsfat. Lägg på fyllningen och vik över den andra halvan, servera genast. Spara eventuellt lite av svampatuvningen och servera vid sidan om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar