Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 17 juli 2018

Melanders fisksoppa

Ett recept från boken Upp i vikt kvickt av Sven Melander. En supergod soppa! Och väldigt lätt att göra! Rekommenderar den starkt. 

Frångick dock lite från receptet... kändes inte så kul att köpa konserverade musslor, så köpte istället en påse med musslor i skal och la i. Plus att jag inte kollade så noga på receptet så jag råkade köpa 1 kg frysta räkor... men det är ju bara desto godare om man har mycket räkor tycker jag! 


4 portioner

1 gul lök

1 burk krossade tomater (a 400 g)

1 paket saffran (a 0,5 g)

2 fiskbuljongtärningar

8 dl vatten

2 paket fryst fisk (a 400 g), tex sej i block

1 burk blåmusslor (a 225 g) eller en påse med blåmusslor med skal

250 g djupfrysta räkor (eller 1000 g som jag tog...)

1 dillknippe

Hacka löken fint och fräs i olja i en rymlig kastrull. Tillsätt krossade tomater, saffran, vatten och buljongtärningar. Koka i ca 15 minuter.

Skär fiskblocken i kuber och låt musslorna rinna av. Lägg i fisken och låt sjuda tills den nästan är klar. Tillsätt då musslorna. Skala räkorna och hacka dillen. Lägg i räkorna och dillen i fiskgrytan och servera genast! Gärna med gott bröd och aioli till.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar