Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 27 juli 2018

Krusbärskräm med kardemummaskorpor

Ett recept från boken Mannerströms husmanskonster av Leif Mannerström. Kräm har jag gjort många gånger förut, men alltid när jag gjort det så har jag haft i alla bär på en gång. Att spara några en stund för att få lite tuggmotstånd, det va ju rätt smart faktiskt!


4 portioner

6 dl krusbär, sköljda och snoppade

4 dl vatten

1 1/2 dl strösocker

2 msk potatismjöl

5 msk vatten till redning


Till servering:

Gräddmjölk

Koka upp vatten och socker tills sockerkornen har lösts upp. Tillsätt hälften av bären och koka tills de börjar falla sönder. Krossa bären med en visp. Tillsätt resten av bären, blanda ut potatismjöl i 5 msk vatten. Vispa ner redningen i en tunn stråle och koka upp. Servera varm eller kall med gräddmjölk och skorpor.

Snabba skorpor:

Skär en dagsgammal vetelängd med kardemumma i tunna skivor och rosta i ugnen på 140 grader tills de är torra och krispiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar