Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 20 juli 2017

Stekt strömming

Ett recept ur boken Husman av Stefan Ekengren. Utan tvekan är detta det bästa strömmingsreceptet jag nånsin testat. Har alltid bara stekt mina vända i ströbröd, men att doppa i créme fraiche blandningen och sen grovt rågmjöl. Det var en riktigt lyckad kombination. Om du gillar stekt strömming så rekommenderar jag verkligen detta receptet.


4 portioner

480 g strömmingsflundror, ryggfenan avklippt
3 msk dijonsenap
1 msk skånsk grov senap
1 dl créme fraiche
1/2 knippe dill, grovhackad
1/2 dl rapsolja
80 g smör till stekning
1 citron, i klyftor
80 g smör, brynt till servering
Grovt rågmjöl till panering
Salt

Tillbehör:
Rårörda lingon

Blanda senap, créme fraiche och dill i en bunke. Lägg i strömmingen och blanda ordentligt. Plasta bunken och ställ i kyl över natten eller minst 4 timmar. Vik de marinerade strömmingsflundrorna och vänd dem sen i mjölet. Hetta upp en panna och häll i olja och smör. Lägg i strömmingen när smöret börjar tystna och salta. Stek hårt på ena sidan några minuter, vänd sen och stek klart på andra sidan. Lägg upp på ett fat och servera genast med skrubbad kokt potatis, rårörda lingon, citronklyftor och brynt smör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar